MTV Eeklo 1/4

Kronkelen, dokkeren en zweten in het meetjesland

Eeklo MTV kwarttriatlon! Eindelijk een wedstrijd met water, fietsen in de wind en lopen op hete asfalt. Na twee jaar Brugge ben ik blij dat ik daar niet meer start, niet alleen was het die dag tropisch warm, maar had ik geen zin in een te dure inschrijving, stayeren en zeker niet in 2u wachten in de hitte tot wave tienduust. Eeklo is nog een gezellige toegankelijke wedstrijd, georganiseerd door mensen met passie en daar wordt nog gekeuveld tijdens de wissel. Mooi!

Om 13u30 gaan we van start aan de brug in het vaartje richting de jachthaven van eeklo. Gelukkig zijn er dit jaar drie waves, het PK voet- en over elkaar zwemmen is daardoor ietwat gedecimeerd. Het startschot weerklinkt en ik zit eigenlijk nog op de kade mijn twee badmutsen goed te steken. Het zwartje dat we kregen was maar een slappe vod, ik had een geeltje eronder gestopt om in het beekwater niet te moeten grabbelen naar mijn bril en diverse accesoria. In juni had ik maar 5 zwemtrainingen kunnen doen, gelukkig allemaal open water. Ik start heel behoedzaam en probeer mij ergens in een groepje te nestelen. Ik zwem links en ontwijk enkele boten, iedereen wou plots naar links. Na halfweg ging mijn motor op volle toeren draaien en kon ik wat inhalen. Met de kade in zicht rolde ik er nog enkele op en kwam ik toch in 17 en nog iets uit het water.

Vlotte wissel en knallen richting betonbaan-county, de regio met betonbanen van allerlei pluimage tussen eeklo, adegem en kleit. Dokkerend over de blokken nam ik een behoedzame start. Ik was gaan verkennen en de eerste 8 km waren bochtig tegenwind. Overigens ook een technisch parcours met verraderlijke bochten, slechtwordende seingevers en nog smeulend opgevulde asfalt-in-betonputten (dank u gemeente eeklo!). Enig minpuntje was dat de wind iets was gedraaid buiten de verkenning, en dat het wat meer nadelig was, maar dat kon de pret niet bederven. Ik blijf mooi op mijn doelhartslag rondfietsen, op het stukje bergop geef ik iets meer gas omdat ik daar blijkbaar degene die voor me rijden op zeer korte termijn terug groter zag worden, nadat zij de rest van het parcours afstand nemen. De laatste 2 km bolden echt goed dus gaf ik nog wat mee om vlot de wissel in te komen en de benen warm te zetten voor het lopen.

De looptrainingen zijn een ramp door die dekselse hiel(spoor) dus na Kortrijk had ik maar 2x kunnen trainen, een uurtje en een halfuurtje. Bij het uitlopen van de wisselzone steek ik een natte spons achteraan onder mijn petje, de druppels zijn verfrissend en lopen van boven langs de rug naar… beneden. De volledige afstand zal dit mijn redding zijn om niet stil te vallen door de hitte. Ik haal nogal wat lopers in tot mijn verbazing, en kan een krachtig tempo lopen. Tot km 4 loop ik zeer sterk, dan is er wat terugval en de laatste km was tjoolen.

Toch aangekomen in 2:10:33, als 39e algemeen (op 146) en als 27e in mijn categorie. Met een 32e zwemtijd (onverhoopt), een goede fietstijd en een goeie afsluitende loop ben ik meer dan tevreden. Ik was gekomen voor 2:15, blijkbaar was ik meer waard! Volgende week eens een sprint proberen, en dan terug volume voor de blok augustus – september.